Nikon D4 sau Fuji X-Pro 1?
Stiu ca cele doua camere sunt dedicate unor tipuri diferite de fotografi sau tipuri de fotografie, asa in mare ar putea fi impartiti intre sport/fotojurnalism/studio(?) si fotografie de strada. Si totusi cred ca linia de demarcare este mult mai difuza.
Ambele camere au 16MP (cu toate ca azi lupta intre firme cu mega pixelii a ajuns sa ma impresioneze foarte putin, mult mai important este calitatea imaginii), si probabil asemanarile se opresc aici…
Trebuie sa spun mai intii ca am un Nikon D3 si un Fuji X100, camere pe care le consider foarte asemanatoare cu D4 si X-Pro 1 si pe baza carora imi argumentez aceasta dizertatie.
De ce as trece de la Nikon D3 la D4?
Din prima pot sa spun ca sunt atras de ISO-ul mai ridicat decit D4 si care m-ar ajuta la tipul de fotografie pe care il practic. Chestiile cu 10 cadre/sec (chiar 11 in anumite conditii), 16MP sau noul tip de card XGD ma lasa indiferent, ca si alte caracteristici (pe care nu le-am trecut aici) si care fac parte mai degraba din procesul de evolutie fireasca al oricarui produs menit sa se mentina pe piata. Mai interesant imi pare faptul ca D4 beneficiaza de generatia a treia a EXPEED, si dupa cum ii stiu pe cei de la Nikon, asta asigura o calitate exceptionala a imaginii. Sunt insa dezamagit ca distributia punctelor de focalizare a ramas neschimbata, cine a tras cu D3, D3S, D700 sau similar stie cit de enervant este ca subiectul sa “isi permita” sa se aseze in afara zonei cenale unde se afla punctele de distributie… Pe de alta parte sensibilitatea punctelor de focalizare automata a ajuns la EV -2, mai sensibili cu o treapta chiar si decit D3S, ceea ce pentru mine care trag la lumina slaba ar fi un pas important. Autofocalizarea se poate face la D4 la diafragma f8 (f5,6 la D3), chestia asta e utila pentru cei care folosesc teleconvertoare, nu si cazul meu. Bravo Nikon pentru ca ati adaugat curatarea senzorului la modelul asta, nu pot sa zic ca la D3 lipsa acestei functii mi-a facut probleme majore, dar mai bine cu decit fara… Pacat ca nu are functie GPS incorporata in camera, dar asta chiar ca este un moft personal. Filmat? Filmeaza, si o va face cel mai bine din toata gama Nikon, doar ca pe mine asta ma lasa rece, daca o fac, o fac cu camere dedicate.
De ce as trece de la Fuji X100 la X-Pro1?
Pentru ca are un sistem de lentile interschimbabile, fata de X100 care “moare” cu lentila de 35mm (echivalent 35mm). Acest lucru, doar acest lucru mi-ar fi de ajuns. Faptul ca are 16MP, iar este o evolutie fireasca si nu ma da pe spate… Senzorul nu este FF ca la D4, dar din experienta cu X100 ma declar foarte multumit de calitate (la ISO ridicat se bate umar la umar cu D3), asa ca X-Pro 1 se lauda ca va avea o imagine si mai buna. Cimpul de profunzime este mai mic ca la FF, dar nu sta rau la portrete, si in plus e o camera de strada. Montura este proprietara Fuji, denumita X Mount, cu toate ca am sperat sa fie compatibila cu montura M si sa pot folosi lentilele Zeiss sau Leica. Dar nimic nu e perfect… (pe vremuri si Nikon si Canon foloseau aceasi montura…. Ce vremuri!). Sistemul o sa fie sisponibil (in martie) cu 3 lentile de 18 f2.0, 35 f1.4, 60 f2.4 macro (equiv Leica 27, 53, 90) ceea ce nu e rau pentru un sistem aproape complet. Interesant este ca nu o sa aiba filtru anti-moire ceea ce in teorie va duce la o calitate mai buna a imaginii, dar asta ramine de vazut. O sa aiba si a generatie noua de EVF, de prima de pe X100 vreau sa spun ca sunt foarte incintat asa ca sa speram ca vom auzi numai de bine. Sper ca au imbunatatit butonul de comutare focalizare manuala, automata, la X100 e destul de enervant de schimbat pozitia. Camera o sa aiba un procesor nou EXR, daca calitatea o sa fie mai buna decit la X100 atunci e de bine. Trebuie sa spun ca imi plac culorile de la X100 mai mult decit de la D3, in buna parte din cazurile cind am facut comparatie, cu toate ca asta se poate corecta usor din postproductie. Dupa cum arata lentilele am senzatia ca au declansator tip leaf, ceea ce ar fi superb (adica super silentios). X-Pro 1 se va anunta oficial miine luni la CES 2012, asta pentru cei interesati de senzatii tari.
Asadar, in mare astea sunt plusurile si minusurile asa cum le vad la cele doua camere. Intrebarea care este pasul firesc, logic, si care este cel visceral, nebunesc? Probabil ca cel logic ar fi D4, iar cel nebunesc X-Pro 1, asta asa, in mare. Mai trebuie luat in calcul si elementul cost, eur 6000 vs eur 1300. Mai are rost sa spun care cu care? Poate doar ca X-Pro 1 vine la pretul asta cu lentila de 28mm. Risc si spun ca elementul de cost nu ar trebui sa fie unul decisiv, pentru cine ajunge sa aiba aceste… dileme, trebuie sa ia in calcul citi bani va scoate cu fiecare camera, si daca raportul este supraunitar atunci decizia devine ceva mai simpla. Daca e doar moft (“vreau si eu o camera taticu!”), atunci nu are rost sa discutam.
Cam asta a fost cu detaliile tehnice, acum urmeaza partea cea mai interesanta. Asa cum spuneam la inceput, camerele astea sunt facute pentru scopuri diferite. Evident ca poti sa lucrezi in studio si cu X-Pro 1 (si probabil cei de la Fuji o sa incearca sa te convinga de asta), dar va fi cam geu sa faci fotografie sportiva cu Fuji. La fel de bine poti sa alergi pe strada cu D4 (de dorit sa ai si ceva muschi pe tine si o stamina robusta), dar din experienta mea, D3/D4 cam sperie lumea pe strada si fotografiile o sa iti iasa “alterate”. X-Pro 1 este insa ideal pentru fotografia de strada (in plus sa nu uitam ca nu face nici un zgomot la declansare, in fine X100 nu face si nu vad de ce sa fie diferit la X-Pro 1). Cu X100 chiar am facut 2 proiecte mari, de 12 si respectiv 30 de zile in care am tras pe strada non stop, lumea te considera un turist pasionat de fotografie si nu prea te ia in seama.
Pot spune ca am folosit ambele camere aproape in toate cazurile in care nu te-ai fi asteptat sa le vezi folosite, ambele (si ma refer aici la D3 si X100) sunt camere exceptionale, mult peste media alo camere de pe piata. Asta in caz ca cineva crede ca sunt partinitor…
Avantajul lui D4 este ca declanseaza atunci cind apesi declansatorul si nu dupa citeva fractiuni de secunda cum face X100 si probabil si X-Pro 1, dar stiu citeva trucuri ca sa reduc aceasta intirziere la minim (aproape de D4). Cine vrea sa afle sa intrebe.
Ceea ce imi place nespus este ca pina acum 2 ani nici nu as fi incercat macar sa fac o comparatie intre Nikon si Fuji, toate diligentele s-ar fi tinut intre Canon si Nikon. Cred cu convingere ca pe masura ce vor exista citi mai multi jucatori seriosi pe piata, noi, utilizatorii nu avem decit de cistigat.
Asadar, in cazul meu, la ora asta si cu informatiile pe care le am, tind sa inclin catre… 😉
Va urma…
PS: Sunt curios sa aud si parerile voastre.
UPDATE: ian 9: Fuji tocmai a anuntat ca va lansa un adaptor pt montura M de la Leica! Asta e o veste superba. A mai anuntat insa si pretul camerei la USD 1700, asta oare cit face in EUR la conversia Fuji!?
Can you tell me te secret to focus more quickly with the X100?
THANK YOU!
I keep my X100 on manual focus and when I want to change the focal distance I press the AEL/AFL button which on manual adjusts the focus to the desired distance. In this way it makes the camera more reactive, especially as on manual the shutter lag is considerably lower. I hope I could make sense with this explanation.
Nu stiu cum sunt fuji dar nikon face niste poze superbe. Pozele mele sunt facute cu nikon chiar daca si-au pierdul din claritate la conversia in jpg.
prezidenta.worpdress.com
D800 ar fi mai degraba conceput pentru studio, nu D4…
Si da, X100 are componente impresionante, dar este jalnic proiectat.
Sa speram ca X Pro1 ii pastreaza toate calitatile si elimina defectele.
Dar, din cat se vede, nimic nu este perfect.
Costul la D4 este si functie de studii si componente avansate.
Functionarea garantata la EV -2 nu se obtine usor.
Mi-ar fi placut sa aiba si 300 grame mai putin.
Interesant ca procesorul Expeed 3 este si in V1…
Pai din cauza greutatii tind sa optez catre o camera mai usoara. Da, EV-2 e impresionant! Astept interesat sa vad cind apare D800 ce caracteristici o sa aiba.
Pentru cine e interesat sa vada ce inseamna ca o camera digitala sa nu aiba filtru AA (sau filtru Moire) atunci sa citeasca aici http://www.maxmax.com/nikon_d200hr.htm
Implicatiile sunt clar de luat in calcul.
Yello!
Buna intrebare. Iar raspunsul…este simplu, gasit chiar printre randurile articolului. Simplu de intuit de fiecare, in functie de ceea ce vrea sa fotografieze. Cine prefera sa se plimbe pe strada cu o caramida atarnata de gat? In acelasi timp, intr-un studio foto, ce impresie poti face cand pe trepied “clientul” vede o camera cat cea pe care o are el cand merge sa faca “pleaje” (desi aici trebuie accentuat si snobismul acestui client, care raporteaza calitatile unui fotograf la dimensiunea camerei sau a obiectivului…). Bineinteles, e de prisos sa mai amintim avantajele lui D4 in studio. Imbucurator este, asa cum bine zici, ca lucrurile merg in sus, indiferent de genul de fotografie abordat. Pentru un entuziast (asa cum sunt eu) balanta clar inclina spre Fuji, atat din perspectiva pretului, cat si a gabaritului. Pentru un profesionist, ambele sisteme aduc un plus, fiecare in aria sa de activitate. Deci e clar, le ia pe amandoua. 🙂
Ai dreptate, pe cind un aparat de studio, mic si potent? 5, 10 ani? Sau niciodata?
As inclina spre nu prea curand. Aparatele adevarate de studio au senzorii aproape cat carcasa de la X100.
Fuji par foarte atenti la cerintele fotografilor, nu au de pierdut o piata deja formata din care castiga (vezi Canon, Nikon), au nimerit-o foarte bine la design si calitatea imaginii.
Eu pariez pe ei.
Canon are senzori, bani si tehnologie. Sony de asemenea, cred ca pot face orice isi propun.
Cred ca cei mai pagubiti for fi cei de la Leica si de la Nikon. Nikon nu are posibilitatea de a-si produce singur senzorii, design-ul monturii F ii obliga sa aiba body-uri ma voluminoase decat Canon.
Nikon a scos sistemul 1 care este un fel de glumita pentru fotografi si in ultima vreme imi lasa senzatia ca vor sa para mai mult decat ceea ce sunt.
Leica vinde un body cu focus manual, din punctul meu de vedere uzat bine moral la un pret mai mult decat supraevaluat, dar produce optica de nota 10.
Ai dreptate, am citit undeva ca Nikon e mai atent la ce scoate Fuji pe piata decit Canon pe care deja stie sa il ‘citeasca’ de citi ani se joaca unii cu altii de-a soarecele si pisica, sau in fine, de-a sensorul si lentila (stiu, o comparatie proasta)