QUOTE
Bucharest as we all know it is a city of contrasts: you can find both the beautiful and the ugly, cleanliness and its opposite, harmonious architecture and buildings that one couldn’t say were in good taste. Maybe its relatively recent history deserves this appearance. Bucharest changed from monarchy to communism, from communism to freedom (which, in its turn, was understood in the most diverse ways).
The Bucharest that I know, from my dream of it, is different: it shines, it entices you with elegant buildings, with flowers and trees. Its youth is interested in the new but respects the past and does not lose sight of alluring jobs: it learns how to arrange flowers, to create wigs, hats and shoes.
That Bucharest is also a city of small museums: the Pharmacies Museum, the Ceramics and Glass Museum, of the furniture and ironworks collection, existing museums which should have seen new ones join them. My husband and I contribute actively to this effort; we are trying to put together a museum of costume and accessories, bags and shoes.
I am convinced that dreams can come true if people work for them, if they love the beautiful and put aside negative emotions and influences. In this way they will win the health of the body and of the soul, kindness and faith. We can reach harmony by respecting ourselves and respecting the city we live in.
CITAT
Bucureștiul, așa cum îl știm cu toții, e un oraș al contrastelor: întâlnești în el deopotrivă frumos și urât, curățenie și opusul ei, arhitectură armonioasă și clădiri departe de a putea fi socotite de bun-gust. Poate că și istoria lui relativ recentă îi îndreptățește înfățișarea. Bucureștiul a trecut de la regalitate la comunism, de la comunism la libertate (care, la rândul său, a fost înțeleasă în cele mai diverse moduri).
Bucureștiul așa cum îl știu eu, din visul meu despre el, e altfel: strălucește, te îmbie cu clădiri dichisite, cu flori și copaci. Tinerii lui sunt interesați de nou, dar respectă și trecutul și nu pierd din vedere meseriile pasionante: învață să aranjeze flori, să creeze peruci, pălării, pantofi.
Bucureștiul acela e și un oraș al micilor muzee: Muzeul Farmaciilor, Muzeul de Ceramică și Sticlă, al colecțiilor de mobilier și feronerie, muzee deja existente la care ar merita să se adauge și altele noi. La partea aceasta, eu și soțul meu chiar contribuim activ, încercăm să realizăm un muzeu al costumului și accesoriilor, genți și pantofi.
Am convingerea că visurile pot deveni realitate dacă oamenii lucrează în acest sens, dacă iubesc frumosul și lasă deoparte emoțiile și influențele negative. Așa vor câștiga sănătatea trupului și a sufletului, bunătate și credință. Putem ajunge la armonie respectându-ne și respectând orașul în care trăim.
ABOUT THE PROJECT
I have invited 37 artists to take part in this project, and to choose a place in Bucharest to be photographed and to write a text about their relationship with the city. This idea would have remained only an idea without the support of ARCUB. Artists involved: Mircea Albulescu, Coca Bloos, Dragoș Buhagiar, Ștefan Câlția, Mihai Constantin, Corvin Cristian, Alexandru Darie, Ruxandra Donose, Vivi Drăgan Vasile, Tudor Giurgiu, Ilinca Goia, Adrian Ilfoveanu, Sorin Ilfoveanu, Vlad Ivanov, Doina Levintza, Ovidiu Lipan Țăndărică, Marius Manole, Irina Marinescu, Medeea Marinescu, Răzvan Mazilu, Horațiu Mălăele, Dan C. Mihăilescu, Horia-Roman Patapievici, Oana Pellea, Florin Piersic jr., Răzvan Popovici, Marian Râlea, Victor Rebengiuc, Analia Sellis, Răzvan Suma, Tiberiu Soare, Dorin Ștefan, Roman Tolici, Andi Vasluianu, Gheorghe Visu, Dorel Vișan and Aurel Vlad.
This is an extract from “Bucharest Portrait of an Artist” album published in 2015. I would like to thank Doina Levința for taking part in this project. More information about the album can be found here. These photos were taken at the artist’s home.
If you are curious to see other artists involved in this project then follow this link.